Un 15% dos mozos/as españois consume drogas de maneira habitual

Pés duns rapaces

20/05/2013

Ao redor dun 15% dos mozos/as españois son consumidores/as habituais de drogas, e a decisión de facelo dependerá dos seus valores e proxecto vital. Así se desprende dun estudo elaborado pola Fundación de Axuda contra a Drogadicción (FAD), en colaboración co Ministerio de Sanidade e a Obra Social de Caixa Madrid, que o pasado ano sondou a 750 consumidores habituais de 18 a 25 anos para coñecer as súas pautas de consumo e a súa percepción do risco e da vida ao redor destes hábitos.

O informe, titulado “Mesmas drogas, distintos riscos. Un ensaio de tipoloxía de mozos consumidores/as”, foi presentado por Eusebio Megías, director técnico da FAD e coordinador do estudo, que na súa exposición estivo acompañado polo catedrático emérito de Socioloxía da Universidade de Deusto, Javier Elzo, e a doutora en Socioloxía María Teresa Laespada.

Os mozos/as, captados en zonas de “marcha” en Madrid, Valencia e a capital biscaíña, foron seleccionados/as a través dun filtro no que se lles preguntaba se se emborracharan polo menos dúas veces durante o último mes, se consumiran cannabis na última semana e se usaran drogas como a éxtase, a cocaína ou as anfetaminas nos últimos 30 días.

Un 60% eran homes e unhas 40% mulleres; mentres que 6 de cada 10 enquisados/as eran estudantes (destes, un 74% tiña estudos superiores) e 3 de cada catro vivían aínda cos seus pais/nais.

Os resultados foron sorprendentes. "A pesar de que se trata dun grupo importante de consumidores/as, que xa leva anos consumindo, un 34% di que non tiveron problemas por mor das drogas", sinalou o coordinador.

Unha actitude que varía cara ao futuro: se na actualidade un 65,5% dos enquisados/as cre que non vai ter ningún problema próximo debido ao consumo, a cifra descende ao 53,8% cando se fan previsións a máis longo prazo.

Un dos resultados máis curiosos, como comentou Megías, é que tres de cada catro novos continúan recorrendo a estas sustancias "a pesar de crer que do seu consumo non se derivan grandes vantaxes".

Entre os problemas derivados do consumo, ademais, os asuntos máis materiais priman sobre a saúde ou as relacións: os problemas económicos (28%) percíbense como o maior impedimento, seguidos polo absentismo escolar (24,9%) e os conflitos familiares (19,7%).

Os valores destes consumidores/as habituais, no entanto, coincidiron cos da poboación xeral, xa que a maioría dos enquisados daban unha importancia capital á amizade, a liberdade e a familia, uns entes seguidos polo sexo e o tempo libre.

No entanto, mostraron unha actitude máis proclive ao risco e deron unha importancia por encima da media a afirmacións como "Na vida hai que arriscarse" ou "O importante é o presente e gozalo". Neste sentido, os investigadores/as detectaron que os maiores riscos estiveron determinados por "a fantasía continua de que a vida é unha festa", como detallou Megías.

Partindo destes resultados, os investigadores/as conclúen que as estratexias de prevención deben ser moito máis concretas e personalizadas, porque "non todos os mozos/as consomen drogas nin o fan da mesma maneira" e o consumo depende de "unha maneira de estar no mundo".

Tres perfiles

O estudo detecta a existencia de tres tipos de mozos/as consumidores/as. Un 30% das sondaxes corresponden ao perfil dos despreocupados/as, un grupo que "apraza responsabilidades" e adopta unha actitude de desinterese "ante todo o que estea fose do seu mundo inmediato". Este perfil, "primario" e "case autista", "entende que o importante é seguir vivindo e que non hai que mirar máis aló da inmediatez do goce", como explicou Megías.

O perfil “despreocupado/a”, que corresponde maioritariamente a persoas que nin estudan nin traballan, tende a non exporse os riscos nin a preocuparse polo que lles pode ocorrer. Trátase do colectivo que consome as sustancias máis estigmatizadas como a cocaína e a que máis problemas psicolóxicos, sanitarios e persoais enfróntase.

Nun nivel máis baixo de risco atópanse os experimentadores/as, que supoñen un 32% da mostra e correspóndense co perfil do estudante superior que consome "un pouco de todo". Trátase dun grupo que, a diferenza do anterior, si é consciente dos riscos aos que se expón pero entende que a vida leva enfrontar estes perigos.

Na súa "normalización" da relación coas drogas, os experimentadores apostan polo hedonismo e "picotean" baseándose en que "hai que vivir a vida".

Na parte máis baixa da escala atópanse os precavidos/as: ese 38% da mostra que se mostra crítica cos perigos do consumo e é consciente dos seus riscos, pero que se emborracha e fuma cannabis como método de integración social. "Cren que a identidade do grupo pasa por asumir determinados riscos", concretou Megías, sinalando que este perfil transversal é ao que menos problemas se enfronta.

Fonte: As Drogas Info